Comisiones Obreras de Navarra | 25 abril 2024.

CCOOk 90 neurri proposatu ditu ekonomia, gizartea eta lana suspertzeko

• Sindikatuak dokumentu bat egiten du enplegua galtzea eta enpresak ixtea saihesteko neurrietan, gizarte-babesa indartzean eta eremu publikoan inbertitzean oinarrituta.
  • CCOOk neurriak finantzatzeko anbizio handiko fiskalitatea, Europako eta Estatuko laguntzak eta zor handiagoa sortzea proposatu du.

15/05/2020.

CCOO sindikatuak 90 neurri aurkeztu ditu gaur ekonomia, gizartea eta lana suspertzeko, publikoak protagonismo handiagoa izango duen krisitik ateratzeko.

Sindikatua proposamen horiek Nafarroako presidente Maria Chiviteri bidali dizkio dagoeneko, eta bere iritziz, krisien eragina desberdina izan ohi da. Hori dela eta, publikoak desberdintasun horiek orekatzeko balio behar du, batez ere zailtasun-uneetan. Eta publikoak ere balio behar du ekonomia suspertzeko. Erakundeen esku-hartzerik gabe, enpresa asko ezingo lirateke mantendu; esku-hartze publikorik gabe, pertsona ahul asko ezingo lirateke inoiz pobreziatik eta bazterkeriatik atera.

CCOOk nabarmendu du proposatutako neurrietan arreta berezia eskaintzen zaiela krisi honen eragina gehien pairatzen ari diren sektore eta pertsonei: prestazioen estaldurarik ez duten edo iraupen luzeko langabezia-egoeran dauden langabetuei, kide guztiak langabezian dituzten etxekoen unitateei, aldi baterako kontratua duten pertsona landunei (berritzen ez diren arriskuagatik), ERTE egoeran dauden ERTEei eta autonomoei, edo lanaldi partzialeko kontratuak dituzten pertsonei.

Aldi honetan erakutsi duen bezala, arlo soziala eta publikoa funtsezkoak izan dira, horregatik, sindikatuak azpimarratu du osasun sistema eta sistema soziosanitarioa indartzeko neurriak, baita herritarrentzako funtsezkoak diren beste zerbitzu publiko batzuk ere. Bloke horren barruan, sindikatuak proposatu du plantillak indartzea eta auditoria bat egitea mendekotasunaren, desgaitasunaren eta adinekoen arretarako kudeaketa pribatuko zentro guztietan, araudia betetzen dutela eta kalitatezko arreta bermatzeko zerbitzuak eta baliabideak biltzen dituztela bermatzeko.

Era berean, CCOOk jakinarazi du neurri gehienek kontziliazioa hobetu nahi dutela, eta, horregatik, zaintza-lanak babesteko eta baloratzeko neurri sorta bat proposatu du. Neurri horien ondorioz, laguntza ekonomikoak ematen zaizkie kontziliatzeko lanaldia murriztu behar duten edo zaintza-lanetarako pertsonak kontratatzen dituzten pertsonei.

Arlo ekonomikoari dagokionez, CCOO sindikatuak produkzio-ehunean aldaketa bat bultzatzeko beharra jaso du - Industria-sektoreak protagonismoa berreskuratu behar du hornikuntza-beharrizanen aurrean -, jarduera denbora luzeagoan geldiaraziko duten eta gure ekonomian oso garrantzitsuak diren sektoreetan bultzada ekonomikorako plan bat prestatu behar du, bai eta proposamen sorta bat ere, industria-politika indartsu bat bultzatzeko, tokiko industria-sarea berreskuratzera eta Sektorearen egitura dibertsifikatzea.

Sindikatuak azaldu duenez, neurriak finantzatzeko oinarrizko hiru elementu daude: anbizio handiko fiskalitatea, Europako eta Estatuko laguntzak eta zor handiagoa.

CCOOk gogorarazi duenez, iaz 178 milioi euro berreskuratu ziren, eta berankortasuna 270 milioira iritsi zen. "Zerga-kontrolerako politika handinahi batekin neurri horiei aurre egiteko beharrezkoa den zenbatekoaren zati handi bat berreskuratu ahal izango litzateke."

Azkenik, CCOOk Nafarroako Gobernuaren konpromiso handiagoa eskatu du elkarrizketa sozialarekin; izan ere, elkarrizketa horrek, estatu mailan adibidez, funtsezko gaiak adosteko balio izan du, ERTEn epeen luzapena, enpleguari eusteko oinarrizkoa den zerbait edo gutxieneko errenta bat onartzea espazio horretan eztabaidatu eta adostu da.

Beraz, elkarrizketa soziala funtsezkoa izaten ari da estatu mailan eta hainbat autonomia-erkidegotan, babes soziala handitzeko eta jendea babesteko neurriak diseinatzeko, 2011n egin zenarekin kontrajarrita. Hori dela eta, sindikatuak elkarrizketa sozialaren Kontseilua lehenbailehen biltzeko eskatu du, lanean aurrera egiteko eta langileak sozialki babesteko.