Comisiones Obreras de Navarra | 19 abril 2024.

CCOOk erreforma fiskalerako proposamenak aurkeztu ditu, pandemiaren eta behar sozialen aurrean

• Sindikatuaren ustez, beharrezkoa da zerga-erreforma progresiboa egitea eta aberastasuna birbanatzen laguntzea.
  • CCOOk adierazi du zergen % 82 lan-errentek ordaintzen dituztela.
  • Sindikatuak azpimarratu du enpresa txiki eta ertainak direla sozietateen gaineko zerga gehien ordaintzen dutenak.

23/11/2020.

Pandemiaren eta behar sozialen aurrean erreforma fiskala egiteko hainbat proposamen aurkeztu ditu gaur CCOOk. Sindikatuak Ongizatearen Estatua indartzeko eta zerga progresiboa eta birbanatzailea ezartzeko helburuarekin egin du proposamena.

Sindikatuaren iritziz, pandemiak agerian utzi du Estatu gehiago baliabide publiko gehiago direla eta, beraz, erantzuteko gaitasun handiagoa eta babes handiagoa, eta horretarako zerga-sistema funtsezkoa dela.

CCOOk ohartarazi duenez, inoiz zerga-zamaz hitz egin behar bada, proportzioan errenta baxuek eta ertainek jasaten dutena da.

Sindikatuaren ustez, beharrezkoa da zerga erreforma bat egitea progresibotasun eta birbanaketa irizpideekin, eta iruzur fiskalari eta ezkutuko ekonomiari eraso egitea; izan ere, Nafarroan ia 2.000 milioi euro gutxiago biltzen dira.

CCOOren ustez, premiazkoa da hausnarketa-une hau beste aldamio laboral eta ekonomiko bat eraikitzeko baliatzea, krisiaren ohiko ondorioetako bi saihesteko: aberastasunaren metaketa eta gehiengo sozialen bizitzaren debaluazioa.

Funtsean, hiru tresna daude aberastasuna banatzeko eta justizia soziala eta elkartasuna bultzatzeko: hitzarmen kolektiboetako negoziazioa, gizarteratzeko errentak eta fiskalitatea. Gai horien inguruan jarduteak pandemiaren eragin soziala txikiagoa izatea eragingo du, sindikatuak azaldu duenez.

Ildo horretan, CCOOk azaldu du zergen % 82 lan-errentek ordaintzen dutela, eta sozietateen gaineko zergari dagokionez, oso enpresa gutxik ordaintzen dutela % 28ko tasa orokorra; izan ere, batez besteko zerga % 10ekoa da, eta enpresa txiki eta ertainek ordaintzen dute zerga gehien, batez beste % 15eko zergarekin. Beraz, oinez bizi diren herritarrak dira zerga gehien ordaintzen dutenak. Beraz, herritarrak dira aurrekontuaren, zerbitzu publikoen eta azpiegituren zatirik handiena mantentzen dutenak.

Pandemiaren eta sortutako zailtasun ekonomikoen testuinguruan, CCOOk ohartarazi du ez garela eztabaida ideologiko bat planteatzen saiatzen, baizik eta gizartea eraikitzen duten pertsonen eta enpresen arteko elkartasunaren eta justiziaren ideia indartzen; izan ere, 2008ko krisiaren ondoren elite ekonomikoek are aberastasun handiagoa pilatu zuten, eta, horregatik, legezko baliabideak eta tresna fiskalak behar dira aberastasuna modu bidezkoagoan banatzeko.

Krisi garaian pilatzea ez da solidarioa bakarrik, Ongizate Estatuaren beraren logika hausten du. Gaur eta orain, gobernuek tresnak izan behar dituzte justizia birbanatzaile hori aplikatzeko, zerbitzu publikoak indartu ahal izateko.

CCOOk adierazi du ziurgabetasun eta ondoez sozialeko une honetan beharrezkoa dela zerga-egitura aldatzea eta enpresen eta gizartearen kultura fiskala indartzea, ez ordaintzea edo gutxiago ordaintzea epe luzera garestiagoa delako pandemia garaian ikusi den bezala,

Azkenik, CCOO sindikatuak ondorioztatu du eragile sozialek, sindikatuek eta gobernuek segurtasuna, babesa, aukerak eta ongizatea eskaini behar dizkiogula gizarteari, zerbitzu publikoen, zerga-sistema progresiboaren eta errenta publikoen bidez, ezinbestekoa dela gizarte kohesionatua eta bizikidetza onean oinarritutakoa eraikitzeko.

Sindikatuak egindako proposamen nagusien artean, honako hauek daude:

PFEZn:

ü Kapitalaren zenbatekoen ondoriozko diru-bilketa handitzea.

ü Jarduera ekonomikoen etekinen adierazpenaren zenbatespen objektiboa moduluka egiteko metodoa ezabatzea.

ü Zergaren progresibitatea handitzea, errenta-mailen kopurua eta tasa handituz.

Sozietateen gaineko Zergan:

ü Mozkinen gaineko % 15eko gutxieneko tributazioa ezartzea, diru-sarrera maila bermatuko duena eta enpresak gutxieneko kontribuzioa izatera behartuko dituena.

ü Zergaren konplexutasuna areagotu duten kenkariak, kenkariak eta zuzenketak berrikustea eta murriztea, eta tasa efektiboa nominalera hurbiltzea, zerga-karga handiena ETEek izatea saihestuz.

Iruzurraren aurka borrokatzea

ü Zerga Ogasuneko giza baliabideak handitzea (operatiboak direnak: teknikariak, agenteak eta laguntzaileak ikuskapen-, kudeaketa- eta bilketa-arloetan).

ü Bitarteko elektronikoen bidezko ordainketa zabaltzea eta zerga-figuren diseinuaren funtzionaltasuna ebaluatzea, fraudearen aurkako borrokari dagokionez.

ü Delitu fiskala eta zerga-araubidea iraunaraztea, araudia aldatzea Ogasunari ez ordaintzeko, eta iruzurraren aurka borrokatzeko urte anitzeko plan berri bat egitea.

ü Egin gabeko zorren kobrantza bizkortzea.