Comisiones Obreras de Navarra | 29 marzo 2024.

CCOOk ohartarazi du pandemiak areagotu egin dituela genero-arrakalakohartarazi du pandemiak areagotu egin dituela genero-arrakalak

• CCOO sindikatuak adierazi du Nafarroan sei genero-arrakala daudela: langabezian, jarduera-tasan, behin-behinekotasun-tasan, partzialtasun-tasan, soldatetan eta, azkenik, pentsioetan.
  • CCOO sindikatuak ohartarazi duenez, emakume langileek gizonek baino 6.849 euro gutxiago kobratzen dute.
  • 250 langile baino gehiago dituzten enpresek berdintasunari buruzko araudia betetzen ez dutela kritikatu du sindikatuak; enpresa horien% 80k oraindik ez du berdintasun-planik.

02/03/2021.

Emakumeak lan-merkatuan duen egoeraren analisi grafikoa" izeneko txostenean, CCOO sindikatuak ohartarazi du Nafarroako enpresak ez daudela prest berdintasun-legeak betetzeko. Gainera, lan-merkatuan langileen arteko desberdintasuna kroniko bihurtzen ari direla adierazi du sindikatuak.

CCOOk egiaztatu duenez, emakumeak gutxienez sei genero-arrakala ditu: langabezian, jardueran, behin-behinekotasunean, partzialtasunean, soldatetan eta, azkenik, pentsioan.

Sindikatuak azpimarratu duenez, emakumeen jarduera-tasa gizonena baino 9 puntu txikiagoa da. Horri behin-behinekotasunean dagoen arrakala handia gehitu behar zaio, emakume batentzat behin-behinekotasun tasa % 31koa da eta gizon batentzat % 19koa. Partzialtasunari dagokionez ere, aldeak nabarmenak dira; alde horretatik, emakumeen tasa % 25ekoa da, eta gizonena, berriz ,% 4koa.

CCOOk azaldu duenez, lan-merkatuan gertatzen diren genero-desberdintasun horiek pandemiarekin batera gertatu dira; izan ere, 2020ko azken seihilekoan, aldeak handiagoak izan dira.

Horren guztiaren ondorioz, CCOOk gaur aurkeztutako txostenean jasotzen denez, emakumeek 6.849 euro gutxiago kobratzen dituzte. Batez beste, gizonezko baten soldata 29.546 eurokoa izan zen, eta emakumezko batena 22.697 eurokoa.

Aldi baterako kontratuetan igo da gehien emakumeen eta gizonen arteko soldata-arrakala, eta horrek ondorio negatibo bikoitza izan du; emakumeak dira aldi baterako kontratu gehien sinatzen dituztenak eta, aldi berean, gero eta gutxiago kobratzen dutenak gizonekin alderatuta, baita kontratua aldi baterakoa denean ere.

Horrez gain, okupazio segregazioa ere aztertu nahi izan du sindikatuak. Izan ere, 106.100 emakumek lan egiten dute zerbitzuen sektorean, soldatarik txikienetan, eta 20.500 soilik industrian.

CCOOk, gainera, erretiroa hartu aurreko adinean gertatzen den partzialtasuna aztertu du, eta, alde horretatik, datuak negatiboak dira emakumeentzat ere. 50 eta 64 urte bitarteko emakumeek %25,7ko partzialtasun-tasa dute, eta adin bereko langileek, berriz, % 3,2koa.

Beraz, soldata-arrakala, behin-behinekotasunaren arrakala eta partzialtasunaren arrakala betikotu egiten da emakumearen lan-bizitzan zehar, eta erretiroa hartzeko unera ere iristen da. Horren guztiaren ondorioz, emakume batek gizonek baino 547 euro gutxiago kobratzen ditu (% 37). Emakume batek batez beste 910 euroko pentsioa kobratzen badu, gizon batek 1.457 euro kobratzen ditu. Nafarroa da pentsioetan genero arrakala handiena duen hirugarren erkidegoa.

Desberdintasun handiko testuinguru horretan, enpresak berdintasun-planak izatera behartzen dituen legea onartu zen. Baina legea betetzea oso positiboa denez, CCOOk salatu duen bezala, desberdina izaten ari da. Dagoeneko berdintasun-plan bat izan beharko luketen 250 langiletik gorako enpresen % 80k ez dute plan bat. Nafarroan 250 pertsonatik gorako 59 enpresa badaude plantillan, 12k soilik dituzte Berdintasun Planak onartuta eta erregistratuta.

Lan-munduan eta pentsioetan gertatzen den desberdintasun handi horri aurre egiteko, CCOOk honako hau proposatu du:

• Horregatik, lan-ikuskatzailetzari eskatzen diogu kontrol handiagoa izatea Berdintasun Planaren betetze-mailari buruz, eta Nafarroako enpresaburuei konpromiso handiagoa hartzea berdintasun-planak aktibatzeko legez plan horiek izan behar dituzten enpresa guztietan.

• Nafarroako enpresetan, enplegua lortzean, prestakuntzan, lanbide-sustapenean eta lan-baldintzetan tratu- eta aukera-berdintasuna bermatuko duten hainbat erregulazio hartzea.

• Orientazioan, prestakuntzan eta lanbide-prestakuntza eguneratzean ibilbide pertsonalizatuak dituzten emakume langabeentzako enplegu-politika aktiboak.