Comisiones Obreras de Navarra | 19 abril 2024.

CCOOk langabeziaren jaitsiera ospatu du, baina kontratazio berrietan ere prekarietateak jarraitzen duela ohartarazi du

• Maiatzean 3.185 langabe gutxiago daude; beraz, 38.560 pertsona daude langabezian.
  • Iazko maiatzarekin alderatuta, langabezia gehiago jaitsi da gizonen artean emakumeen artean baino. Datu horiek erakusten dute, zalantzarik gabe, langabeziak emakumeak kolpatzen jarraitzen duela; izan ere, 10 langabetik 6 emakumeak dira.

02/06/2021.

CCOO sindikatuak esan du Nafarroan langabeziak behera egin duela hirugarren hilabetez jarraian, eta, beraz, lan-merkatua suspertu egin dela, txertaketa-kanpainak aurrera egin ahala. Maiatzean erregistratutako langabezia-datuen arabera (gaur jakin dugu), 22.890 emakumeri eta 15.670 gizoni eragiten die langabeziak, eta 38.560 pertsonari; horrek esan nahi du jaitsiera handia izan dela apirilarekin alderatuta, 3.185 langabe gutxiago baitaude. Iazko maiatzarekin alderatuta, 2.577 langabe gutxiago daude, eta horrek erakusten du urtetik urterako langabezia-datuak hobetu egin direla. CCOOk nabarmendu duenez, langabeziaren jaitsiera handi hori alarma egoera amaitzen ari den eta turismoaren eta ostalaritzaren sektoreko murrizketak irekiagoak eta malguagoak diren testuinguru batean gertatu da. Maiatzean, halaber, ezabatu egin da enplegu-zerbitzu publikoetan pandemiak iraun zuen bitartean ezarri zen eskariaren berritze automatikoa; beraz, enplegu-eskatzaile gisa alta emanda egoteko interesa adierazi ez duten pertsona asko erregistroetatik kanpo geratu dira, eta, beraz, gertaera horrek eragina izan du hilabete honetako datuetan, eta hurrengo hilabeteetan ere izango du. Iazko maiatzarekin alderatuta, langabezia gehiago jaitsi da 2.046 gizon langabe daude apirilean baino, eta gutxiago emakumeen artean, 531 emakumen langabe gutxiago baitaude. Datu horiek erakusten dute, zalantzarik gabe, langabeziak emakumeak kolpatzen jarraitzen duela; izan ere, 10 langabetik 6 emakumeak dira. CCOOk azpimarratu duenez, hilabete honetan langabeziak behera egin du nabarmen 25 urtetik beherako gazteen artean, apirilarekin alderatuta, 906 gazte atera dira langabeziaren zerrendatik. Datu positiboa da hori, sindikatuak azaldu duenez; izan ere, osasun krisia hasi zenetik, langabeziak gora egin du hilero gazteen artean. Hala ere, gazteen langabezia-datuak kezkagarria izaten jarraitzen du, eta 25 urtetik beherako 4.175 gazteri eragiten die gure erkidegoan. Hau da, oraindik ere lan-merkatu horrek ez die enplegu-aukerarik ematen emakumeei eta biztanle gazteenei. Langabeziak behera egin du maiatzean jarduera-sektore guztietan; zehazki, jaitsiera handiena Zerbitzuetan izan da, 1.889 langabe gutxiagorekin; industrian, 473 gutxiagorekin; nekazaritzan, 277 gutxiagorekin; eta eraikuntzan, 165 gutxiagorekin. "Aurreko enplegurik gabe" taldean ere 381 langabe gutxiago daude. Maiatzak 29.159 kontratu erregistratu zituen, iazko maiatzean sinatu ziren 14.264 kontratuen aurrean. Erregistratutako kontratuen % 51ko igoera horrek agerian uzten du lan-merkatua suspertzen ari dela. Apirilari dagokionez, 2.297 kontratu gehiago sinatu ziren. CCOOk ohartarazi du, hala ere, kontratazioaren igoera handiaren ondorioz, sinatzen diren kontratuen behin-behinekotasun handiak bere horretan jarraitzen duela: maiatzean erregistratu ziren kontratuen % 94 aldi baterakoak izan ziren eta lautik bat lanaldi partzialekoak, emakumeek sinatu zituzten lanaldi partzialeko kontratu horietatik 10etik 7. Hain zuzen ere, aldi baterako kontratuak eta kontratu partzialak dituzten pertsonak dira egoera ahulenean eta pobrezia-arriskuan daudenak. Azken hilabeteetan lan-merkatuak hobera egin duen arren, pandemiak gora egin du langabeziari buruzko datuetan: 38.560 pertsona daude langabezian, eta, gainera, 6.000 pertsona inguru daude enplegu-erregulazioko espediente baten eraginpean (enplegua etenda). Enplegu-erregulazioko espediente horiek luzatu egingo dira gizarte-eragileekin lortutako akordioari esker, eta enplegua suntsitzea eta enpresak ixtea saihesten ari dira argi eta garbi. Hori guztia nahikoa arrazoi da CCOOk premiazkotzat jo dezan Enplegu Politika Aktiboak inplementatzea, behar diren funtsekin, neurriak eta programak premia handiena duten langileengana irits daitezen. Gainera, sindikatuaren iritziz, ezinbestekoa da funtsen zati handi bat prestakuntzarako, lanbide-birziklapenerako eta enplegurako planetara bideratzea. Plan horiei esker, langileek konpetentzia profesionalak eta trebetasunak eskuratu ahal izango dituzte, azken kualifikazioa hobetzeko eta laneratzeko eta enpleguari eusteko aukerak handitzeko.