Comisiones Obreras de Navarra | 18 abril 2024.

CCOOk uste du beharrezkoa dela torturaren erabilera deslegitimatzea, eta gertatutako kasuen ezagutzan eta biktimei ematen zaien laguntzan aurrera egitea

• Sindikatua Nafarroako Parlamentura joan da Pertsona Torturatuen Sareari babestera, Nafarroako Gobernuak bultzatutako txostenaren aurkezpenaren aurrean.
  • Frankismoaren amaieran eta trantsizioan jazarriak, tratu txarrak jasandakoak eta torturatuak izan zirela gogorarazi die CCOOk sindikatuko militanteei.

07/02/2023.
Tortura.

1979tik gaur egun arte Nafarroan izandako torturari eta bestelako tratu txarrei buruzko ikerketa txostena Nafarroako Parlamentuan aurkeztu ondoren, CCOOk uste du beharrezkoa dela torturaren erabilera deslegitimatzea eta gertatutako kasuen ikerketan aurrera egitea eta praktika horien biktimei laguntzeko neurriak onartzea.

CCOOk, torturatuen sareari laguntzera joan denak, oso larritzat jo du 1979tik gaurdaino 532 tortura-kasu egiaztatu izana. Horri 1960tik 1979ra bitartean gertatutako kasuak gehitu behar zaizkio, guztira 1.000 tortura-kasu baino gehiago izango bailirateke.

Sindikatuaren ustez, torturaren fenomenoaren tamainak, torturaren praktikaren bidegabekeriak, biktimengan sortzen duen kalte izugarriak eta erakunde publikoen narriadurak, horrelako zerbait suposatzen baitu, gogoeta eginarazi behar digu, gizarte gisa, torturaren jardunaren inpunitateaz. Jorge Chocarro Torturatuen Sareko bozeramaileak adierazi zuen bezala, "Askotan, torturatuek zera esaten dute azkenean: nik nahiago nukeen egun horietan tiro bat zuzenean eman izan balidate eta ez banintz horregatik pasatu, orain horrekin bizi behar dudalako" .

CCOOk azpimarratu duen bezala, Torturaren eta Bestelako Tratu Krudel, Anker edo Apalesgarrien aurkako NBEren Konbentzioak hiru zutabe nagusi ezartzen ditu: estatuek justizia bermatzeko duten betebeharra, aipatutako egintza guztiak prebenitzekoa eta ekintza horiek ordaintzekoa. Zehazki, ikertzeko betebeharra funtsezkoa da hiru zutabe horiek praktikan jartzeko.

Zentzu horretan, sindikatuak Tomas y Valienteren hitzak berreskuratu nahi ditu, ETAk hil baino urtebete lehenago adierazi zuen torturari buruz, pentsa daitekeen zitalkeriarik handiena tortura dela (...); tortura degradatua, umiliatua eta suntsitzailea (...); horregatik ezin dugu jasan gizon batzuen irudia beste bat torturatzen, gu ere irainduta sentitu gabe.

Sindikatuaren iritziz, etorkizunera begiratzea garrantzitsua da, eta nahi hori gure gizartean sartuko den giza eskubideen kultura sustatzeko ikuspegian kokatzen da, gure erakundeen zalantzarik gabeko babesa izango duena eta eragile publikoek egindako giza eskubideen urraketa larrien aurrean herritarren artean naturaltasuna lortuko duena.

Azkenik, CCOOk gogorarazi nahi du azterketa osatzeko sindikatuarekin lotutako 80 pertsonaren testigantza eman zuela, eta haien jarduera sindikalagatik jazarri, tratu txarrak eman edo torturatu zituztela. Sindikatuaren esanetan, belaunaldi hura herrialdearen memoria demokratikoaren parte da, askatasunaren eta demokraziaren oinarri izan zirelako, prezio oso altua ordainduta, eta aintzat hartzea eta gogoratzea merezi dutelako.