Comisiones Obreras de Navarra | 28 abril 2024.

CCOOk uste du Industriarako Foru Lege batek sektorea berriz bultzatzen lagundu behar duela

• Sindikatuak azpimarratu duenez, Nafarroa da Espainian industri ekoizpen handiena duen lurraldea, Madrilek bakarrik gainditzen baitu.
  • Azken hiru urteetan behin-behinekotasuna hamar puntu jaitsi dela ospatu du CCOOk.

26/03/2024.
Josema Romeo eta Carlos Zalduendo.

CCOOk "Nafarroako industriaren egoeraren azterketa grafikoa" txostena aurkeztu du gaur, foru erkidegoko industria sektorearen alderdi garrantzitsuak aztertzen dituena.Sindikatuak azpimarratu duenez, Nafarroako industriaren protagonistak industria-ekoizpen handia, behin-behinekotasunaren jaitsiera handia, ezbehar-tasa handia eta nazioarteko ziurgabetasuna dira. Alderdi horiek guztiek Espainiako batez bestekoak baino pisu handiagoa duen sektore estrategikoa zehazten dute.CCOOk azpimarratu du 2013. urtearen amaieran zehazki 67.200 pertsona ari zirela lanean industria-sektorean, eta gaur egun, berriz, 72.700. Azken urtearekin alderatuta landunen kopurua nabarmen jaitsi den arren, Nafarroako industria 2011ko krisiaren aurreko landunen kopurua berreskuratzen ari da pixkanaka, baina sektore horrek lan-merkatu osoan duen pisu espezifikoa galtzen ari da. Zehazki, gaur egun industrian okupatutako pertsonak % 24,4 dira, eta 2013an % 25,9 ziren.

Sindikatuak txalotu egin du Nafarroa dela industria produkzioaren indize handiena duen erkidegoetako bat, Madrilek bakarrik gainditu baitu 2023ko batezbestekoa. Industri Produkzioaren Indizea (IPI) adierazle koiunturala da, 2009ko Jarduera Ekonomikoen Sailkapen Nazionalean (JESN-2009) jasotako adar industrialen jarduera produktiboaren hileko bilakaera neurtzen duena, eraikuntza alde batera utzita. Alde horretatik, Nafarroarentzat duen garrantziagatik, ezinbestekoa da autoaren industriaren martxa kontuan hartzea. Nafarroan, industria mota horrek, gorabeherekin, ekoizpen- eta enplegu-maila jakin batzuei eustea lortzen du, nahiz eta merkatu zaila egon Ukrainako gerraren, hornidura-arazoen eta auto elektrikoaren erronken aurrean. 2023an 273.271 auto egin ziren, aurreko urtean baino % 5 gutxiago.

CCOOk adierazi du industrian sinatutako kontratuen % 85,4 aldi baterakoak izan zirela 2023an. 2020an industria-sektorean sinatutako kontratu guztien % 95,2 aldi baterakoak ziren. Horrek esan nahi du 10 puntuko beherakada izan dela hiru urtean. Zalantzarik gabe, bilakaera positiboa izan da, eta horrek indartu egiten ditu azken aldi honetan enpleguaren alde garatutako arau-aldaketak eta politika.

CCOOk egindako txostenak industriaren sektoreko lan-istripuen tasa ere aztertu du, hobetu beharreko elementu gisa. Nafarroako lan-istripuen bilakaera Estatukoarekin alderatuta aztertuz gero, argazkia argi dago: industriaren sektorean istripuen intzidentzia handiena duen hirugarren lurraldea gara, Estatuko batez bestekoaren oso gainetik, eta Ceutak eta Balearrek bakarrik gainditzen dituzte.

CCCOOk, gainera, adierazi du prestakuntza- eta laneratze-ibilbideek gure enpresa-sarearen errealitateari erantzun behar diotela, eta horrela bakarrik izango direla baliagarriak enplegu-politika aktiboak langabeentzat eta enpresentzat. Horregatik, kontuan izan behar da Nafarroan langabeek eskatzen dituzten enpleguen % 50 baino gehiago industriari dagozkiola.

Horregatik, sindikatuak adierazi du Industriari buruzko Foru Lege batek lagundu dezakeela erkidegorako estrategikoa den sektore bat berriz bultzatzen. Era berean, pizgarrien sistema sinplifikatzea eta malgutzea proposatu du, berrikuntzari eta enpresa handiek eta ETEek parte hartzen duten proiektu traktoreak garatzeari dagokienez.